Om mig

Pressbild fri att använda. Tryck för högupplöst version. Fotograf: Ernst Henry

 

Nu finns min nya bok, ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan”, att beställa. Köp ditt exemplar på Adlibris här!

 

Jag är 27 år gammal och utbildad ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan.  Jag har sedan min tid som ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening varit aktiv i skoldebatten parallellt med studier och lärarjobb. Mina texter har publicerats  i samtliga större tidningar, som exempelvis DN, SvD, GP och kvällstidningarna. Jag har skrivit essäer för bland annat DN Kultur, SvD Kultur och webbtidningen Kvartal. Sedan 2018 är jag fristående kolumnist på Göteborgs-Postens ledarsida. Du hittar alla mina GP-kolumner här

Den 15e oktober 2019 släpptes min först bok, Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan. Det är en debattbok i vilken jag bildar opinion för en kunskapsskola på riktigt och lägger fram konkreta förslag för vad man kan göra som lärare, rektor, politiker eller makthavare för att på ett konstruktivt sätt skapa en bättre skola. Du kan köpa boken här.

I slutet av 2018 tilldelades jag Bertil Ohlininstitutets pris för Årets debattör 2018. Priset delas ut till den som ”… förtjänstfullt deltar i samhällsdebatten på internet och
bidrar till att denna präglas av saklighet, eftertanke och respekt för oliktänkande.” I juryn satt docent Katarina Barrling, docent Andreas Bergh, redaktör Ola Nordebo och redaktör Amanda Sokolnicki. Juryns motivering löd enligt följande:

”Den svenska skoldebatten rör avgörande framtidsfrågor för Sverige, men präglas av många
låsta positioner. Isak Skogstads inlägg kännetecknas av kunskap, intresse för sakfrågan och
respekt för meningsmotståndare. Hans flitiga och sakliga deltagande i debatten är ett
föredöme.”

Min vision för skolan går kortfattat ut på att forma en likvärdig kunskapsskola värd namnet. Jag tycker att det gemensamma skolsystemet ska fokusera på att förmedla samhällets ackumulerande kunskap till den nya generationens medborgare. Det förutsätter skickliga och ämneskunniga akademiker som undervisar genom förmedlingspedagogik. Detta går förklarar jag på djupet i min bok, men om man vill läsa något kortare som handlar om min problembild rekommenderar jag min essä Vi vet vad som fattas skolan

Med vänliga hälsningar,

Isak